Hoop voor schroot


surfltibbra3.jpg
HPIM2286.JPG
Volgende project is de lekkende voorruit repareren. Een dagje werk lijkt me...eerst het rubber maar eens los snijden.
HPIM2287.JPG
Roestig...maar het lijkt oppervlakkige roest.
HPIM2288.JPG
...hoewel oppervlakkig...
HPIM2289.JPG
HPIM2290.JPG
Ojee...iets meer werk dan verwacht. Dit is na de behandeling met de komborstel op de slijptol.
HPIM2291.JPG
Gelukkig heb ik hulp van de slijpmaestro uit Limburg.
HPIM2292.JPG
HPIM2293.JPG
HPIM2294.JPG
HPIM2295.JPG
Gelukkig! Het eerste verse staal zit er weer in. Het eerste van een heleboel stukken...
HPIM2296.JPG
HPIM2298.JPG
HPIM2308.JPG
Hee dat is mooi donormateriaal! Effe flexen.
HPIM2309.JPG
HPIM2310.JPG
HPIM2311.JPG
Meteen de instap maar meegenomen. Die is ook al rot in de surfbus (wat niet...)
HPIM2319.JPG
Operatie linker raamstijl.
HPIM2320.JPG
Donorstuk erin.
HPIM2321.JPG
Nu nog vlakslijpen.
HPIM2323.JPG
Tweede donorstuk erin gelast en in de bovenste raamhoek is een nieuw stukje ingelast.
HPIM2324.JPG
Hmmm een lastig stukje...het dak zit in de weg en toch moet dit gerepareerd worden. Liefst zonder het dak eraf te halen...eerst ga ik een deel van het front eraf halen om de schade te inventariseren.
HPIM2325.JPG
Nou zo dus...best roestig. Achter het front zit een stalen balk die uit twee aan elkaar gepuntlaste delen bestaat. Het voorste deel is zo ver heen dat ik deze ga vervangen door een donorbalk. Om het front eraf te kunnen halen moesten natuurlijk eerst de koplampen, richtingaanwijzers, grill en ruitensproeiers eraf gehaald worden. Ook heb ik de zekeringkast losgemaakt zodat ik geen draden door kon slijpen :-).
HPIM2328.JPG
HPIM2330.JPG
Een nieuwe dag...een deel van de frontbalk heb ik eruit geslepen en geboord. Aan de bestuurderskant moet nog een deel worden verwijderd vanwege roestschade.
HPIM2331.JPG
HPIM2332.JPG
Dit deel gaat er dus nog uit.
HPIM2334.JPG
Hier is ook nog wat schoonmaakwerk te verrichten...
HPIM2335.JPG
HPIM2333.JPG
De restanten van de frontbalk :-(
HPIM2336.JPG
Dashboard losschroeven...slaghamer was wel nodig met al die roest onder de schroeven!
HPIM2337.JPG
De binnenbalk schoongemaakt en voor het eerst zie ik weer glimmend metaal.
HPIM2338.JPG
HPIM2339.JPG
HPIM2340.JPG
Dit spulletje ga ik er opsmeren als het laswerk af is. Wordt ook voor boten gebruikt dus ik heb er wel vertrouwen in.
HPIM2341.JPG
HPIM2342.JPG
Het donordeel op de werkbank. Alle puntlassen moeten worden uitgeboord om het over te kunnen zetten op de surfbus.
HPIM2344.JPG
Na heel veel puntlassen uitboren is het frontpaneel van de balk af.
HPIM2345.JPG
De balk die overbleef moest ook uit elkaar, want het voorste deel daarvan moet ook op de surfbus komen. Dat waren weer een hoop puntlassen...
HPIM2346.JPG
Dit is de rechter voorkant binnen, onder het rechter knipperlicht. Er lag een half vergane kitrand tussen het stukje bodem en het ronde zijpaneel. Toen ik het wegtrok zag ik dat de bodem op die plek helemaal niet vastgelast zit! Alleen de kit houdt de boel bij elkaar. Qua geluidsisolatie kan dat zeker beter...
HPIM2347.JPG
Dashboard eruit gehaald zodat ik overal beter bij kan. Aan het touwtje hangt het remvloeistofreservoir. Die zit normaal gesproken in het dashboard geschroeft en moet vanwege vloestoflekkage recht blijven hangen.
HPIM2348.JPG
HPIM2349.JPG
De onderste raamrand die overblijft na al het roest verwijderen is niet erg dik, dus hier ga ik wat donorstukjes inzetten.
HPIM2351.JPG
HPIM2355.JPG
De onderste raamrand heb ik vandaag gerepareerd. Slechte stukken eruit geslepen, donormateriaal op maat gemaakt en met puntjes vastgelast. Voor het gemak heb ik de ruitenwissermotor en mechanisme eruit gehaald.
HPIM2357.JPG
Zo ziet het er vanaf de binnenkant uit...
HPIM2358.JPG
...en toen was het gas op! Morgen weer verder met een nieuwe fles.
HPIM2359.JPG
Vandaag is er weer veel geklust. Ik had hulp van de gasfleskacheldeskundige uit Utrecht dus dat was fijn! De onderste raamrand verder afgelast. Die moet nu nog glad worden gemaakt. Verder zat er nog een strip plaatwerk net boven de grill die er nog af moest. Ook gebeurd.
HPIM2360.JPG
Dezelfde rand moest ook van het donordeel worden gehaald. De frontbalk is ook op maat gemaakt dus nu alleen nog schoonmaken en het opbouwen van het front kan beginnen!
HPIM2361.JPG
Tijd om de balk erin te lassen! Dat worden een hoop puntlassen...
HPIM2362.JPG
Een stuk verder met lassen...
HPIM2363.JPG
Uiteraard wordt al het laswerk onder algehele verdoving gedaan.
HPIM2364.JPG
Gelukt! Nu nog met de afbraamschijf de lassen afvlakken zodat het frontpaneel er op past. Voordat ik het paneel er op las ga ik alle plekken waar ik nu gemakkelijk bij kan schoonmaken en met Owatrol en lak behandelen. Vervolgens Mike Sanders vet in de net gelaste balk zodat het voorlopig niet meer gaat roesten.
HPIM2365.JPG
De frontbalk is kaal gemaakt voor de Owatrol behandeling. Bijna alle gaten zijn afgeplakt want de binnenkant van de balk krijgt ook een behandeling. Op de foto hangt de spuit al in positie.
HPIM2366.JPG
HPIM2367.JPG
De binnenkant is gespoten, de Owatrol liep er zelfs door de kleinste gaatjes uit dus snel een laken eronder gegooid en een kwast om meteen de buitenkant te verven. De bovenrand nog niet want daar moet het buitenpaneel nog op gelast.
HPIM2368.JPG
Er zijn nog wat stukjes onbedekt gebleven dus de volgende keer extra Owatrol erop soppen!
HPIM2369.JPG
De onderrand is nog kaal omdat het frontpaneel er nog op gelast wordt.
HPIM2372.JPG
De bevestiging voor de grill is anders dan het vorige frontpaneel. Ik ga proberen de nieuwe clips te bemachtigen, als dat niet lukt ga ik het oude benodigde stukje in het nieuwe front lassen.
HPIM2385.JPG
Nee...hij zit nog niet vast. Vandaag heb ik het nieuwe paneel zo goed als passend gemaakt. Alleen het stukje bij de knipperlichten moet ik nog wat bewerken. Het was nogal buiig vandaag dus tijdens een bui de boel naar binnen gereden en een begin gemaakt met...
HPIM2386.JPG
...het schoonmaken van de bumper. Er mist een eindkapje en ik wil als alternatief de zijkanten van de bumper dichtmaken door er een plaatje op te lassen. Alle overbodige gaten dichtlassen, schuren en laten poedercoaten.
HPIM2387.JPG
HPIM2388.JPG
frontpaneel repareren. De bovenkant had wat roest- en slijpschade.
HPIM2389.JPG
Slechte stukken eruit.
HPIM2391.JPG
Nieuwe stukjes erin gelast en afgeslepen.
HPIM2392.JPG
Nu het ruitenwissermechaniek er toch uit ligt is het wel de moeite waard om het geheel eens schoon te maken en opnieuw in te vetten. Met name het asje waar de wisserarm op kon ik zelfs met de hand maar moeizaam ronddraaien.
HPIM2393.JPG
Even wat vet op het asje en hij kan weer lekker soepel rond!
HPIM2394.JPG
Klaar! Alles schoongemaakt en alle draaipunten ingevet. Alleen de rechterkant ontbreekt nog. Die ligt in de werkplaats en komt de volgende keer aan de beurt.
HPIM2395.JPG
Alleen de plaat waar de motor op zit is nog wat roestig. Ik denk dat ik die nog even een likje verf ga geven.
HPIM2396.JPG
Deze MAN truck met LT cabine wilde wel wat donormateriaal afstaan....met name de raamhoeken had ik nodig voor mijn bussie.
HPIM2397.JPG
Dit zijn de uitgeslepen raamhoeken. Het materiaal is niet zo goed als ik had gewild maar met wat extra laswerk kan ik het wel passend maken.
HPIM2412.JPG
Na flink passen en meten, slijpen, vijlen, buigen, lassen, weer slijpen, kleine stukjes erbij maken en eraan lassen, weer slijpen....zit deze raamhoek eindelijk op z'n plek...op naar de volgende!
HPIM2414.JPG
Het dak zit helemaal niet in de weg hoor...
HPIM2415.JPG
Donordeel uit elkaar boren en slijpen.
HPIM2416.JPG
Om het oude deel er uit te krijgen moest ik vanaf de binnenkant werken. Dus de isolatie en de opbergplank moeten eruit...
HPIM2417.JPG
...en dan ziet het er zo uit.
HPIM2418.JPG
Close up van de raamhoek van binnenuit gezien.
HPIM2419.JPG
Oud eruit, nieuw erin! Tijd om te gaan lassen!
HPIM2420.JPG
Hier is het nieuwe deel gedeeltelijk vastgelast. Voor een deel moet ik onder de dakrand lassen. Weinig plek voor de lastoorts...volgende keer verder aflassen en dan verder met de rest van de tochtige raamstijl.
HPIM2422.JPG
Vandaag met de rechter raamstijl bezig geweest. Oud stuk eruit geslepen en een nieuw deel op maat gemaakt. Volgende keer erin lassen.
HPIM2424.JPG
Boodschappen gedaan: lak, verharder, staalplamuur, knipperlichtjes en ...
HPIM2425.JPG
...kneedbare kit om kieren te dichten.
HPIM2426.JPG
Voor het smelten van het Mike Sandersvet heb ik maar een friteuse gekocht met traploos instelbare temperatuur.
HPIM2441.JPG
Nieuwe knippers uit een land hier ver vandaan...
HPIM2438.JPG
Even de nieuwe knipperlichten passen.
HPIM2440.JPG
Alle verlichting en het frontpaneel hangen er los in maar het gaat passen en het staat ook nog goed!
HPIM2443.JPG
HPIM2442.JPG
HPIM2444.JPG
Na de aanschaf van al die nieuwe onderdeeltjes moet er toch echt weer gewerkt worden! De raamstijl en het raamhoekje zijn gelukkig bijna klaar.
HPIM2445.JPG
HPIM2446.JPG
HPIM2447~0.JPG
HPIM2448.JPG
O jee...plamuur en oeps een gat! Toch maar verder borstelen....
HPIM2453.JPG
...en dan ziet het er zo uit. Het valt mee. De volgende keer ga ik dit stuk er maar eens uitslijpen.
HPIM2454.JPG
Vol spanning meteen de andere kant kaalgeslepen en daar valt de schade mee.
HPIM2455.JPG
Ik heb de deuren er vast uitgehaald voor het repareren van beide roestplekken. Ook voor het spuiten moeten de deuren er uit, dus dat is bij deze gebeurd.
HPIM2460.JPG
Een nieuwe dag die begint met een tweede laag primer voor het frontpaneel. Als deze laag droog is ga ik het paneel in de bus lassen.
HPIM2456.JPG
Na het spuiten is het tijd om het linker hoekje aan te pakken. Na wat slijpen is dit het resultaat.
HPIM2457.JPG
Hier kun je het andere slechte plaatmateriaal zien dat achter de buitenkant zat. Dit is ook aangetast dus dit heb ik er ook uitgeslepen.
HPIM2458.JPG
Klaar voor primer en plamuur!
142 files on 2 page(s) 1