Hoop voor schroot


IMG_0185_281024x76829.jpg
Tijd voor een Alkydverf-rauwe lijnolie-siccatief cocktail.
IMG_0186_281024x76829.jpg
Lekker kwasten!
IMG_0187_281024x76829.jpg
IMG_0188_281024x76829.jpg
Best wel geel...
IMG_0189_281024x76829.jpg
IMG_0190_281024x76829.jpg
IMG_0191_281024x76829.jpg
IMG_0192_281024x76829.jpg
Radiateurkap in de zwarte teer geverfd.
IMG_0193_281024x76829.jpg
IMG_0194_281024x76829.jpg
IMG_0195_281024x76829.jpg
Onderaanzicht
IMG_0196_281024x76829.jpg
IMG_0198_281024x76829.jpg
HPIM2469~0.JPG
In Limburg kwam er een mooi ACT motorblok op mijn pad. Met hulp van een Limburger het motorblok eruit gehaald en op transport naar Zwolle gezet.
HPIM2470~0.JPG
HPIM2471~0.JPG
HPIM2472~0.JPG
Gelukt!
HPIM2494.JPG
Aan deze kant ga ik de koppeling inspecteren, krukaskeerring vervangen, pompaskeerring vervangen, pomp riem vervangen en de temperatuursensor monteren (deze ontbrak).
HPIM2495.JPG
Hier ga ik de distributiedelen inclusief waterpomp vervangen en ook hier de krukaskeerring vervangen.
HPIM2496.JPG
Nieuwe onderdelen.
HPIM2499.JPG
Keerring krukas vervangen. de koppeling en het vliegwiel moesten er eerst af voordat je bij de keerring bent.
HPIM2500.JPG
Met een platte schroevendraaier waarvan ik het uiteinde heb omgebogen kon ik de keerring er zo uittrekken.
HPIM2501.JPG
Zonder keerring.
HPIM2502.JPG
Met een blokje hout tussen keerring en hamer heb ik de keerring er voorzichtig ingeslagen. Nu kan het vliegwiel er weer op. Doordat de afstand tussen de bevestigingsgaten verschillend is, kan het vliegwiel er maar op één manier op.
HPIM2608.JPG
Nieuwe distributieriem voorzijde, met uiteraard nieuwe looprol, spanrol en waterpomp. Ook aan deze kant heb ik de keerring van de krukas vervangen. Hier heb ik helaas geen foto van.
De kenner ziet dat hier iets niet klopt...inmiddels klopt het wel. :-)
HPIM2609.JPG
Nieuwe distributieriem aan de pompzijde.
HPIM2610.JPG
Nieuwe kleppendekselpakking er op. De oude motoren hebben een kurken pakking, deze nieuwere act motor (1993) heeft een rubberen pakking.
HPIM2624.JPG
Tijd om afscheid te nemen van het oude Volvo blok.
HPIM2626.JPG
En de enorme leegte die het afscheid met zich meebrengt...
HPIM2629.JPG
De onderdelen die overgezet moeten worden op de nieuwe motor liggen al te wachten op een schoonmaakbeurt.
HPIM2627.JPG
De luchtinlaat heb ik eruit gehaald, zodat ik tijdens het lassen beter bij de rechter voetenbak kan.
HPIM2628.JPG
De chassisbalken kunnen ook wel een nieuw verfje gebruiken dus eerst zoveel mogelijk roest wegborstelen.
HPIM2630.JPG
De ontbrekende voetenbak met aan de motorkant de plek waar de luchtinlaat zat.
HPIM2632.JPG
Met het opknappen van de motorruimte wil ik ook de oude isolatie vervangen. 33 jaar geleden zat het nog goed vast. Nu viel het er zo af.
HPIM2633.JPG
HPIM2634.JPG
Na flink poetsen. De dikke kabel is van de startmotor.
HPIM2637.JPG
De oude isolatie
HPIM2638.JPG
...en de achterkant.
HPIM2635.JPG
Bovenaanzicht van de motorruimte. De onderste balk op de foto had aardig wat vliegroest. Met de komborstel kon ik het meeste er afhalen. Als alles schoon is komt er zwarte teer op.
HPIM2636.JPG
Hier de balk nog een keer vanaf de andere kant. de beugeltjes op het witte zijpaneel zijn om de luchtinlaat vast te houden. Die zijn zo verroest dat ik ze ga vervangen.
HPIM2643.JPG
Onderaanzicht. Rechts in beeld hangt tijdelijk de stuurbekrachtigingspomp te bungelen aan wat installatiedraad.
onderaanzicht_LT.jpg
Nog een onderaanzicht met op de voorgrond de steunbalk voor de radiateur en linksboven de roestige beugels van de luchtinlaat.
HPIM2639.JPG
Een uitlaat....van een Volkswagen LT!
HPIM2641.JPG
Met helaas een gaatje in de demper. In een later stadium zal ik proberen of dit dicht te lassen is.
HPIM2646.JPG
HPIM2648.JPG
HPIM2653.JPG
foto_1.JPG
foto_2.JPG
foto_3.JPG
foto_4.JPG
foto_5.JPG
foto_6.JPG
foto_7.JPG
foto_8.JPG
foto_9.JPG
foto_10.JPG
foto_11.JPG
foto_12.JPG
 
59 files on 1 page(s)